Vagi per avançat que els meus articles en aquest bloc rarament tracten de temes educatius: escoles de la Cerdanya , endevinalla de tardor . N’hi ha blocs a cabassos d’educadors i educadores que en parlen sobre el tema, que ho fan molt bé i jo m’estimo més que l’orientació d’aquest bloc tingui un caire més personal.
Un cop avisats, vull fer esment que una de les satisfaccions més grans de veure créixer nois i noies és quan llurs ments van paral·leles als cossos i a vegades els avancen amb escreix. Gràcies a les iniciatives blocaires d’en Jesús Maria Tibau (Tens un racó dalt del món) he tingut la “insensatesa” de portar les seves desdefinicions a l’aula . Analitzar la llengua, aprendre nou lèxic, definir les paraules i recrear-les ha format part de les activitats que he realitzat.
Una mare de pocs “estudis” i força lucidesa insistia al seu fill que estudiés i treballés a l’escola a fi i efecte d’evitar que el cervell s’assequés. Jo, modestament, intento reprendre aquest fil tot potenciant la creativitat, la curiositat, treure-li el suc a les paraules i jugar amb elles, retratar el detall d’un instant fugisser…
Les activitats d’aquests dies es podrien definir com d’activitats desdefinitòries . Per cert, a què espera l’IEC per incloure aquesta paraula al catàleg de neologismes?
L’epidèmia, o millor dit, pandèmia que s’encomana més ràpid i amb més extensió, ha començat i aquí hi ha alguns símptomes:
Què és un ESTOITX ?
Solució: Calaix per guardar esternuts
Llampega: una pega que de nit fa llum.
Deshola: dir adéu.
Plastissarra: pissarra on es pot escriure amb plastidecor.
Esmorteir: es va morir ahir.
Olinfinit: arbre mil·lenari
Expintor: pintor extingit
Or-dinador: or que engreixa menjant.
DESDEFINICIONS
Les autoritats sanitàries i educatives en recomanen un ús moderat
aquesta idea teva de portar les desdefinicions a les aules m’ha fet moltíssima il.lusió. Gràcies
Una iniciativa interessant, sobretot perquè expressa interès per evitar l’assecament massiu de cervells i això sempre és d’agraïr. Al darrera d’un joc d’aquest tipus pots haver donat un tomb a més d’un cervell, te’n felicito 🙂
Gairebé tornaria a l’escola per poder aplicar aquestes noves tècniques en l’ensenyament del llenguatge.
Cal girar la truita i dir que “una paraula val per mil imatges”.
Jesús, gràcies a tu per posar al meu abast un material tan engrescador.
Clidice, cal de quan en quan remullar els cervells. Tant de bo s’acompleixin les teves prediccions.
Josep, recorda les paraules de J.V.Foix: m’exalta el nou i m’enamora el vell. Cal portar aquests dos ingredients a la motxilla dins i fora l’escola.
Rafel, una inciativa fascinant, a casa també hi han algunes.
Però per a P4, que no es ben bé el mateix.
L’aterratge d’un avió, es quan un avió arrufa el nas.
El caixe automàtic es : La Pagadora
El piano: Un tin-ton.
🙂
Una abraçada.
sandra, sonen bé, sonen bé. Si hi ha una pagadora deu haver una cobradora ( l’entitat bancària o la clientela? )
Una abraçada
Genial, m’emociona comptar amb tutors tan creatius.
Que no s’aturi l’enginy
Felicitats, Rafel. Els alumnes de la meva escola, sovint quan parlen, inventen paraules noves; ara però, els proposaré de fer-ne la definició i incloure-les en un diccionari propi. La idea està creada!